リーディングワークショップ アセスメント

===========================================
Purpose of Assessment

The most important thing to remember about assessment is that it should be used to build knowledge about our students. Too often standardized tests and other assessments teachers give to students measure what they can't do. One goal of assessment in Reading Workshop is to determine where our students are struggling. However, the most important goal of assessment in Reading Workshop is to determine what our students can do. We truly learn about our students so that we can match their learning experiences with what they read in order to be most successful. Old assessments (and those included in a basal reading text) assess students at the end of a unit. In Reading Workshop, assessment is ongoing throughout each unit so that we can alter and tailor our teaching to meet the needs of our students immediately.
=============================================
http://blogs.scholastic.com/top_teaching/2009/11/assessment-reading-workshop.html


昔の評価は単元の最後に評価するものだったらしい(これでは後の祭り?)。
「今読んでいる本の登場人物を読書ノートに整理しましょう」
こんな感じのミニテストは効果的かもしれないと思いました。
でも教科書教材など教師が知っている教材がいいのかな。
そういえば今年度やってみて、ゾロリや王さまシリーズなど知っている本ならある程度正確に評価できるけれど、自分が知らない本だと、
本当に登場人物を整理できているのかが分からなかった。やはりミニテストには教科書教材が使えそう。




上記のインターネットのページをとりあえず熟読してみる。あと『リーディングワークショップ』の再読。アセスメントの章がたしかあったと思う。


Day-to-Day Assessment in the Reading Workshop: Making Informed Instructional Decisions in Grades 3-6

Day-to-Day Assessment in the Reading Workshop: Making Informed Instructional Decisions in Grades 3-6

仕上がり(ビジョン)を明確にすること。
そのためにはいろいろ方の実践を知ること、基本的な文献を読むこと。